»Kdor vsak dan ne posveti nekaj časa svojemu zdravju, mora vsak dan žrtvovati veliko časa za bolezen.« (Sebastian Kneipp)
V preteklih dveh mesecih smo kot človeštvo spoznali koliko nam pravzaprav pomeni zdravje in da je le to ena izmed najpomembnejših vrednot. Zdravstveni delavci so bili v času spopada s koronavirusom še posebej obremenjeni, zaradi česar so morali določene zdravstvene storitve nenujne zdravstvene narave. Med takšne storitve se je prištevalo tudi zobozdravstvo, zaradi česar so mnogi zapirali svoje ambulante, paciente z neodložljivimi boleznimi pa napotili na zdravstvene domove, ki so opravljali nujne zobozdravstvene storitve.
V času epidemije je tako delovalo le omejeno število zobozdravstvenih ambulant, kjer so zdravniki nudili varno zobozdravstveno prvo pomoč.
Med nujna stanja so spadali denimo močan zobobol, akutna infekcija, večja krvavitev, ki pa se sama ne zaustavi v določenem obdobju ter poškodbe v področju zob.
Delovale so zgolj nujne zobozdravstvene storitve v Zdravstvenem domu Ljubljana, Maribor, Celje, Kranj, Novo Mesto, Koper in Nova Gorica.
Marsikateri zobozdravniki so v času epidemije svoje delo opravljali tudi preko telefona in preko e- zobozdravstva. Marsikatero spremembo pa prinaša tudi nedavno odprtje zobozdravstvenih ambulant, saj bo zdravljenje pacientov potekalo precej spremenjeno. Za vas smo spregovorili z Zobozdravstvom Benedek in zobozdravnikom, Janezom Benedekom, ki je v intervjuju za naš medij pojasnil kako bo vse skupaj potekalo in kaj takšen sistem zdravljenja pomeni za zobozdravstvo naprej.
Piše: Špela Juhart
V času koronavirusa in samoizolacije se je svet upočasnil. Prekinila se je marsikatera dejavnost, med drugim se je ohromil tudi proces zobozdravstvenih storitev. V zadnjem času se okrepi postopoma rahljajo. Kako ste se spopadali s situacijo v času karantene?
V času karantene smo naročene paciente obveščali o zaprtosti in jim sporočali, da jih bomo o novem terminu obvestili. Vseskozi smo bili tudi dosegljivi na telefonu, kjer so pacienti lahko dobili napotke v primeru bolečin ali drugih vprašanj. V tem obdobju so potekala dežurstva za nujne primere v ZD Celje, kjer smo tudi mi pomagali ljudem.
Kako se spopadate z nastalo situacijo zdaj, ko so ukrepi razrahljani?
V naši ordinaciji smo bili že pred epidemijo precej zaščiteni in se držali protokolov razkuževanja, saj smo vseskozi izpostavljeni tudi drugim možnostim okužbe (hepatitis, HIV…). Sedaj smo v podobni opravi kot smo bili prej že pri operacijah vstavitve implantatov. Vse naročene paciente predhodno povprašamo po njihovem zdravju, izpolniti pa morajo tudi vprašalnik namenjen temu. Naprošamo jih, da so na naročeni termin točni, opremljeni z masko ter da počakajo pred zunanjimi vhodnimi vrati. Tako izključimo proces čakalnice in zadrževanja v preostalih notranjih prostorih. Pacienti imajo v res nujnih primerih možnost enega spremstva. Naročanje poteka preko telefona ali elektronske pošte, osebnega naročanja ni. Naročanje velja tudi v primeru bolečine, ki jo poskušamo rešiti v najkrajšem možnem času.
Kako pa bo potekal proces zdravljenja?
Proces zdravljenja se je moral zaradi dvomesečne zaprtosti temu prilagoditi, predvsem pa se je podaljšal. Vsi pacienti, ki so imeli od sredine marca pri nas dogovorjen termin, imajo prednost, vendar vmes razvrščamo tudi te, ki so se jim v času karantene ali sedaj pojavile resne težave.
Kako ste zadovoljni z ukrepi, bi morda kaj spremenili?
Ukrepi so primerni, vendar za nas pomenijo precejšen dodatni finančni zalogaj. Zaradi tega zaenkrat ne mislimo dvigovati cen, bi pa bilo dobro, če bi za nakup te opreme poskrbela ali vsaj delno financirala država.
Kaj tovrsten način zdravljenja pomeni za zobozdravstvo vnaprej?
Naš sistem naročanja že prej ni poznal polnih čakalnic in dolgega čakanja, razen v izjemnih dnevih, polnih nepredvidenih urgentnih stanj. Sedaj pa bodo morala biti tudi ta vnaprej naročena. Če bodo svoj delež k discipliniranosti glede točnega prihoda prispevali tudi pacienti se bo situacijo dalo zadovoljivo reševati.
»Zdravje je vaše največje bogastvo, zato ga je treba ohranjati. S skupnimi močmi, malo potrpežljivosti in optimizma bomo tudi mi prispevali k temu majhen delež.«, še dodaja Benedek, ki se mu za sodelovanje iskreno zahvaljujemo.
Pomembno je, da za svoje zdravje in ustno higieno v prvem mestu poskrbimo sami in da se, ko začutimo težave v ustni votlini odgovorno odpravimo k zobozdravniku. Strah je namreč odveč!