“Brez glasbe bi bilo življenje ena sama napaka.” Friedrich Nietzsche

Drugi teden izolacije se počasi končuje in kot vse kaže bodo šole, vrtci, fakultete in gimnazije zaprte še kar nekaj časa. V tem času pa veliko truda v pouk na daljavo vložijo tudi učitelji glasbenih šol, ki svoj pouk opravljajo ravno tako vestno, kot doslej. In smo starši tisti, ki moramo nadzorovati otrokovo izobraževanje na daljavo, je to breme padlo na nas tudi kadar govorimo o glasbenih šolah.

Za tiste starše, ki se na glasbo spoznajo ta vrsta poučevanje ne predstavlja velikega bremena, medtem pa tovrstno poučevanje lahko velike težave povzroča staršem, ki se z glasbo profesionalno ne soočajo v svojem vsakdanjem življenju.

Špela Šrgan, magistrica glasbe, klarinetistka (Foto: osebni arhiv Špele Šrgan)
Špela Šrgan, magistrica glasbe, klarinetistka (Foto: osebni arhiv Špele Šrgan)

Spregovorili smo z magistrico glasbe, Špelo Šrgan, učiteljico klarineta, hkrati pa glasbenico, ki se veliko posveča tudi psihološkemu vplivu glasbe na otroka. Odgovorila nam je na vprašanja glede soočanja staršev z glasbenim poučevanjem otroka na daljavo, hkrati pa smo spregovorili tudi o pozitivnih učinkih glasbe na otroka.

Piše: Špela Juhart

Kako naj starši, katerih otroci obiskujejo glasbeno šolo in so glasbeno neizobraženi pomagajo otroku pri vaji inštrumenta, s katero se zdaj soočajo več, kot v preteklih dneh?

»Najbolj pomembno je, da starši motivirajo otroka za igranje inštrumenta. Otrok naj čim večkrat igra svoj inštrument. Ni nujno, da izvaja vaje, ki jih obravnava z učiteljem v glasbeni šoli, lahko igra tudi skladbe, ki so mu všeč in se jih nauči po posluhu. Važno je, da se v tem času ohranja kondicija za igranje inštrumenta, saj bo le to zelo olajšalo nadaljevanje pouka v glasbeni šoli, ko bodo vzgojno izobraževalne inštitucije spet obratovale.  Starši naj otroka vsak dan ali pa vsak drugi dan, prosijo naj jim nekaj zaigra, ga pri tem zbrano poslušajo in ob koncu nagradijo z aplavzom.

Dobra vaja je tudi igranje po posluhu, otrok naj po nekem modelu, pa naj bo to posnetek, petje staršev, skladba s TV, ali radia, poizkuša poiskati prave tone in se naučiti skladbo brez notnega gradiva. Ni pomembno, da je ponovitev popolna, pomembno je, da otrok to počne z zanimanje in veseljem.«

Nekateri otroci imajo do glasbenega pouka odpor in svojih inštrumentov zaradi raznolikih spremenljivk ne želijo vaditi. Kaj pa je tisto, kar lahko starši naredijo, da otroku v času izolacije njegov inštrument celo priljubijo?

»Pri mlajših otrocih je za spodbujanje vadenja zelo dobra priprava domačih koncertov. Otrok naj sam izbere skladbe, ki jih bo na koncertu izvajal in jih nato pripravi. Pomembno je, da si postavimo majhne cilje, ki potem služijo za motiviranje otroka. Ko so skladbe pripravljene, naredimo koncertni list, otrok naj pri temu pomaga.  Seveda ni potrebno, da so ti koncertni listi tiskani, čisto dovolj je preprosta risbica, seznam skladb in pa popestritev v obliki nalepk in barv. Sledi priprava prostora in na koncu se lahko otrok še »koncertno« obleče. Takšni koncerti so lahko na sporedu nekajkrat na teden.

Pri otrocih, ki obiskujejo višje razrede glasbene šole je dobro, da ustvarimo nekakšen urnik vadenja.  Urnik naj bo prilagojen delu, ki ga more otrok narediti za ostale šolske obveznosti in čas vadenja naj ne bo daljši, kot je navadno. Dober kompromis je, da en del časa ki ga nameni za vajo, otrok igra etude in vaje za tehniko, kot tudi tonske vaje, lestvice, medtem ko drugi del časa pa porabi za igranje in učenje skladb, ki so mu všeč. Na spletu naj poišče skladbe, ki jih igra in posluša različne izvedbe, prav tako lahko poišče posnetke svojih priljubljenih skladb, igranih na njegov inštrument in poizkuša zaigrati ob posnetkih.

Najbolj pomembno pa je pozitivno spodbujanje s strani staršev, pozitivna motivacija, pohvale. Nikakor naj otrok ne silijo vadenja z grožnjami, saj to situacijo navadno samo poslabša.«

Otroci pa glasbe ne potrebujejo le za vajo preko inštrumenta in raznovrstno izvajanje. Pomembno je tudi delo, ki ga glasba opravi, kadar vpliva na otrokovo psiho. V času izolacije so otroci lahko tako ali drugače napeti tudi zaradi stresa, ki ga nanje prenašamo starši.

S Špelo smo spregovorili tudi o tem, kako lahko otroku preko metodoloških in didaktičnih iger popestrimo dan.

»Glasbeno didaktične igre so odlična zadeva za sprostitev otrok. Prilagam spletno stran, kjer je odlično razloženo in predstavljenih veliko zanimivih iger: http://igramose.blogspot.com/p/glasbene-igre.html «

Kaj pa predšolski otroci? Le ti v vrtcu tedensko osvajajo nove pesmice, medtem ko doma nanje pozabimo. Kaj lahko starši glede tega storimo sami?

»Starši naj z otroci prepevajo skladbe, ki se jih učijo v vrtcu. V današnjih časih internetne povezanosti, lahko marsikaj najdemo tudi na spletu.  Ni treba samo peti, lahko se ploska ob skladbi, ki igra na radiu, naj skupaj tudi zaplešejo. Otroka naj spodbujajo v interakcijo z glasbo, pa naj bo to ples, mrmranje ali bobnanje s prsti po mizi. Starši se lahko skupaj z otroci igrajo že zgoraj omenjene glasbeno-didaktične igre.«

 

Glasba pa lahko na otroke deluje precej psihološko. Če so otroci v tem času zaradi vseh novic in prepovedi socialnih stikov precej napeti jim lahko starši preko glasbe pomagamo sprostiti miselne ovire.

 

Za konec smo Špelo povprašali, kako lahko glasba po vašem mnenju pripomore k blaženju stresa med otroki in starejšimi v času karantene.

 

»Dokazano je, da ima glasba močan učinek sproščanja. Neobremenjeno petje in ples lahko v teh stresnih časih prineseta prepotreben pobeg iz stresnega vsakdanjika. Zelo lep primer pozitivnega učinka glasbe, je vsakodnevno izvajanje glasbe v Italiji, ko ljudje za nekaj minut pozabijo na karanteno in skozi okna ter na balkonih zapojejo in zaigrajo, kar postaja vse pogostejša praksa tudi v naših domovih. Glasba nas lahko v teh časi ne samo sprošča, ampak tudi poveže. Torej poiščite vam ljubo glasbo jo poslušajte, zraven zapojte, lahko tudi zaplešete. To je lahko čisto preprosta anti- stresna terapija, ki se jo lahko izvaja doma na varnem.«

Glasba je lahko naša velika prijateljica v času karantene. Ne samo, da se v času glasbenega pouka povežemo s svojim otrokom. Preko pouka inštrumenta na daljavo lahko starši tudi spremljamo, kakšne napotke daje učitelj glasbe vašim otrokom in to spretno izkoristimo za pomoč otroku pri vaji. Je vaš otrok tisti, ki inštrumenta ne mara preveč? Nič za to. Zdaj je čas, ko mu ga lahko priljubite. Na You Tube poiščite solista, v lepih oblačilih, ali pa morda priljubljenega zvezdnika, ki igra otrokov inštrument. Hkrati pa ne pozabite, da je glasba vaša in otrokova prijateljica. Pri vseh opravilih, tudi vašemu delu od doma, prižgite nežno glasbo, ki vas bo spremljala v ozadju in s tem sprostite svojo napetost. Tudi vaše delo bo teklo bolj sproščeno.

In ne pozabite, glasba je sopotnica, ki vas lahko spremlja povsod. V teh časih pa je bolje, da čas z njo preživite doma.